Degezondepatient.nl

Waarom ik dit boek schreef

Gedurende mijn periode als arts hoorde ik veel verhalen van mensen over hun belevenissen in de medische wereld. Vaak bleek het medisch bedrijf niet adequaat en klantgericht te handelen, veelal zonder dat zelf te beseffen. Daarom besloot ik dit boek te schrijven. Een boek over de rol van consumenten en de ‘ziekte’ van het medisch bedrijf. Wat gaat er dan mis?

U bent niet per definitie een patiënt

Als u bij een dokter komt, wordt u op voorhand patiënt genoemd. Een patiënt is iemand die ziek is. Gek eigenlijk, want dat moet nog maar blijken. De dokter weet nog niet waarom u op zijn spreekuur komt en of u wel ziek bent. Dat u een klacht hebt, betekent niet direct dat u een ‘medische’ ziekte hebt En als dat wel zo is, dan is nog niet zeker of het medisch bedrijf wel iets voor u kan doen.

Uw klachten zijn vaak niet alleen lichamelijk

Doordat artsen zich steeds verder medisch specialiseren, zijn ze vaak meer geïnteresseerd in een stukje van de patiënt, dan in de gehele mens. Over mogelijke onbewuste emotionele oorzaken van uw ziek zijn, kunt u met de arts meestal niet van gedachten wisselen. Ook patiënten gaan deze samenhang tussen lichaam en geest vaak uit de weg. Dat leidt nogal eens tot symptoombestrijding, waardoor u niets leert over de mogelijke oorzaken van uw ziek zijn.

We laten te vaak alles over aan de dokter

Weten we zelf eigenlijk wel voldoende wat we precies willen van de dokter? Meestal niet. Met als gevolg dat we de regie volledig aan de dokter overlaten. Dat is echter niet altijd zonder risico. De beperkingen van het medisch bedrijf zijn onvoldoende bekend bij de consument.

Dit is geen klaagzang

Natuurlijk wil ik niet ontkennen dat het medisch bedrijf ook goede dingen doet en soms de regie wel van u over moet nemen. Bijvoorbeeld als u een blindedarmontsteking hebt, of een liesbreuk. Maar er zijn genoeg situaties waarbij u meer invloed kunt uitoefenen op uw behandeling. U staat veel sterker als u weet wat u wel en niet wilt van de dokter.

Mijn doel

De meeste mensen die zich gezond voelen, verdiepen zich niet in hoe het bezoek aan een arts beter kan verlopen. Toch hoop ik dat elke gezonde consument dit boek gaat lezen. Want als er zich eenmaal klachten voordoen, is er soms weinig tijd om u te verdiepen in de werking van het medisch bedrijf en uw rol als consument.

Als dit boek u helpt om artsen minder nodig te hebben, dan heb ik mijn doel bereikt.

Jannes Koetsier, arts

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial