Een goede arts :
- Is allereerst geïnteresseerd in wat u naar het spreekuur bracht.
- Wil graag weten wat u van hem of haar verwacht, alvorens over uw klachten te beginnen.
- Staat open voor uw gedachten over uw klacht of kwaal.
- Kan zich voorstellen dat ook emotionele factoren tot lichamelijke klachten kunnen leiden.
- Is in staat om te zeggen dat hij iets niet weet, of dat hij vanuit zijn vakgebied niets voor u kan doen.
- Geeft u begrijpelijke voorlichting over wat hij wel kan doen of nader kan onderzoeken.
- Maakt met u een goede afweging tussen kansen en risico’s, voordelen en nadelen van mogelijke medische (be)handelingen.
- Dwingt u nooit tot overhaaste beslissingen.
- Vindt het prima als u een second opinion wilt, voordat u iets beslist.
- Heeft begrip voor persoonlijke omstandigheden, die uw beslissing kunnen beïnvloeden.
- Geeft eerlijk aan of hij wel of niet aan uw wensen tegemoet kan komen en waarom.
- Is bereid om meerdere mogelijkheden en prioriteiten met betrekking op (be)handelingen eerlijk met u te bespreken.
- Durft van mening te veranderen en fouten toe te geven.
- Ontneemt u niet onnodig de eigen verantwoordelijkheid voor uw lichaam.
- Bestelt u niet terug voor controle zonder uit te leggen wat u daar wijzer van wordt. Ook zal hij met u nagaan wat u zelf in de gaten kunt houden en wat hij via een telefonisch contact kan controleren.
- Laat u nooit langer dan tien minuten wachten voor zijn spreekuur. Als hij vijftien minuten de tijd heeft voor iedere klant, heeft hij dus een lege wachtkamer.